Residens: NADJA HJORTON – Kris, cancer, kropp och död
“ 2021 blev jag teaterchef, fyllde 40 år och fick bröstcancer. Allt detta skedde mitt i en lamslående pandemi. Jag visste direkt när jag fick cancer att jag skulle göra konst av min sjukdom. I projektet Kris, cancer, kropp och död undersöker jag just kris, cancer, kropp och död. Jag vill navigera genom scenkonstens uttryck, genom kroppen via koreografi, teater, text och bilder. Jag är nyfiken på hur erfarenheten av att drabbas av en dödlig sjukdom kan användas i ett koreografiskt verk och jag vill bidra till flera perspektiv på kris. Under hela min cancerbehandling blev tanken på att skapa konst av mina upplevelser ett sätt att bemästra situationen. Jag skapade otaliga dansverk, filmer och texter – men bara i mitt huvud. Nu är det dags för något att komma ut. Kanske blir det danssolo, en indiemusikal, en hyllning till livet och det verk som jag själv hade velat se när jag var sjuk. “
Residenset på Turteatern 11-24 november blir Nadja Hjortons första researchperiod i projektet Kris, cancer, kropp och död, som hon kommer att skapa tillsammans med Chrisander Brun, ljusdesigner och scenograf, Daniel Åkerström Steen, kostymör och maskdesigner och Britta Persson, musiker och kompositör.
Nadja Hjorton har arbetat som frilansande koreograf, performer och regissör i snart 20 år och var mellan 2021-2024 konstnärlig chef på Regionteater Väst i Uddevalla. Hon har alltid rört sig mellan det fria fältet och institutionerna och hade innan hon fick jobbet på Regionteater Väst verksamhetsstöd från Stockholm stad och Kulturrådet. Nadja är med i ÖFA-kollektivet och Samlingen och arbetar gärna och ofta kollektivet – som en feministisk strategi, som ett sätt att ifrågasätta det ensamma konstnärliga geniet men också för att frågor om kollektivet kontra individen intresserar henne. Tematiskt har hennes arbete kretsat runt makt, kroppspolitik, sexualitet, humor och begär. Hennes ingång i dans är att den kan ”göra” något med sin publik. Att dans kan påverka fysiskt och emotionellt, utanför språket. Nadja har också ett starkt intresse i att vrida och vända på begreppen dans, koreografi och scenkonst, och det är med respektlös kärlek som hon bråkar med konventioner och traditioner kring kropp, estetik och teknik. I Kris, cancer, kropp och död fortsätter hon det kroppsliga undersökandet och adderar maktpositionerna sjuk/frisk och fungerande/oduglig.
Residenset genomförs med stöd av Konstnärsnämnden.