Denna sida avser spelperioden 2024. För info om nypremiären våren 2025 klicka här!
Kära spekulerande,
Det är dags att välkomna er ner till mitt rike. Därför ställer jag dörren på glänt. Om ni hittar ner ska jag göra mitt bästa för att ge er årets teaterupplevelse och minnen för livet.
Once you get in you never get out.
– Hon där nere
Och helvetet är bara en bastu är en rant, ett epos och en resa genom källarens mörka kryphål och en blödande livmoder.
Här möter vi bland annat Hon där nere – en parafras till Elisabeth Fritzls öde som chockade en hel kontinent. Pjäsen begrundar hur maktbegär och våld genomsyrar världen: i Edens Trädgård där Eva frestas in i kvinnodomen, vidare i Romariket där oönskade nyfödda slängs på stadens sophögar, till Captain Johns Smiths förhållande med Pocahontas – från han där uppe till livmodern där nere, detta är horrorkällaren där smutsen och soporna får sin egen scen.
Fritzls hemmabyggda fängelsehåla kom att bli synonym med mänsklighetens avgrund, i denna omdiktade källarvärld har Hon där nere utvecklat tycke för sin tillvaro och skapat ett sorglustigt hem. När det är dags för henne att föda sitt trettonde barn, bestämmer hon sig för att barnets liv ska bli annorlunda än syskonens: är det möjligt att barnet skickas ut i världen med uppdraget att inte välja kön?
Katja Brunner är en ung hyllad schweizisk dramatiker som nu för första gången sätts upp i Norden. Och helvetet är bara en bastu (originaltitel: Die Hölle ist auch nur eine Sauna) är hennes andra pjäs skriven 2013.
Och helvetet är bara en bastu
Av: Katja Brunner [CH]
Översättning: Linus Kollberg
Förlag: Colombine Teaterförlag
På scen: Maria Zakrisson Mortensson
Regi: Marie Nikazm Bakken
Scenografi, kostymdesign, mask, rekvisita: Julia Herskovits
Ljusdesign: Christoffer Lloyd
Ljuddesign: Elize Arvefjord
Assisterande ljusdesigner: Josef Moberg
Regiassistent: Melisa Bugdayci*
Scenografiassistent: Sanne Lovén Rolén**
Teknisk samordning: Josef Moberg
Tekniker: Anna Jondelius
Klofrau: Tina Tufan. Stand in: Julia Herskovits
Kostymsömnad, tillverkning: Julia Herskovits, Bitte Palm
Snickeri, tillverkning, måleri: Julia Herskovits, Josef Moberg, Anna Jondelius
Snickeri: Gunnar Rytterås, Mårten Eriksson
Tillverkning/måleri vissa dekordelar: Melisa Bugdayci, Sanne Lovén Rolén, Maja Döbling, Robert Wiberg, Paul Karlsson
Producent: Siri Nyke
Kommunikationsansvarig: Mandy Algeborg
Kommunikation: Dina Luterkort
Publik- och foajéansvar: Tina Tufan
Grafisk formgivning: Mani/Mattias Broberg
Foto: Milja Rossi
Ledning Turteatern: Marie Nikazm Bakken, Siri Nyke
Finansiering: Kulturrådet, Stockholms stad, Region Stockholm & Swiss Arts Council Pro Helvetia
Tack till: Dramaten och Operans ateljéer, Stockholms stadsteater och diverse soprum och lokalbor för material
* Praktikant från kandidatprogrammet Teatervetenskap vid Stockholms Universitet
** Praktikant från masterprogrammet Craft! vid Konstfack

Samtal med dramatikern Katja Brunner på Turteatern
Ons 17 april kl 18.00 innan kvällens föreställning
Lyssna till samtal med dramatikern Katja Brunner innan kvällens föreställning. Alla är välkomna och det är fri entré till samtalet som hålls i Turteaterns foajé.
Katja Brunner (1991) was born in Zurich, Switzerland where she also grew up. She studied Dramatic writing at the University of the Arts in Berlin and Literary writing at the Institut for Literature in Biel/Bienne, CH. She is a writer of plays and of prose, whose plays are performed internationally and who, among other accolades, has been awarded the Mülheimer Dramatikerpreis for her debut play ”stumpy legs too short”, ”von den beinen zu kurz”. Currently she is working on a new version of ”the taming of the shrew” for Deutsches Theater Berlin. An important part of her body of work is collective writing with e.g.Martina Clavadetscher or performing her texts alongside musicians such as Magda Drozd.
Her works explore the boundaries of the human body, power distribution and abuse of power, they have been translated into many languages.
She generally lives and works between the Alps and Berlin.