Den nya gudomliga komedin

 

 

 

 

 

 

– succén kommer tillbaka!

På allmän begäran har vi lyckats lägga in en ny spelperiod för DEN NYA GUDOMLIGA KOMEDIN 20 maj – 11 juni

Förra spelperioden sålde alla biljetter slut på två veckor så skynda att köpa!

20,  21,  28,  29,  30 maj kl: 19:00
1,  7,  8,  10,  11 juni kl: 19:00
2,  9 juni kl: 17:00

 

”Det är fiffig, orättvis och ursinnig teater. Återstår alltså inte annat än att entusiastiskt applådera det gedigna, tja, arbete som Den nya gudomliga komedin är. Må djävulen ta mig om inte Turteatern – efter Ferdydurke, Juliette och Scummanifestet – har gått och blivit Stockholms piggaste teaterscen. Det måste vara en fröjd för ensemblen att jobba där.”
– Johan Hilton, Expressen

”Tillsammans utför de stordåd.”
”Jag skulle kunna ägna ytterligare rader åt att rada upp finurligheter och förtjänster med Den nya gudomliga komedin, men jag avslutar med en from förhoppning om att den väcker samma uppmärksamhet som någonsin iscensättningen av Scum-manifestet.”
 (5/5)
– Anna Håkansson, Nummer.se

“Underbart elakt”
“Allt iscensatt i en genomskinlig teatral comediastil som är mycket, mycket rolig och intelligent genomförd”
“teatralt välgjord och politiskt skarp”
– Lars Ring, Svenska Dagbladet

“De fria grupperna spelar en allt vitalare roll i Stockholms teaterliv”
“desto roligare för publiken som med sadistisk njutning får bevittna denna nytolkning av den gudomliga komedin”
– Leif Zern, Dagens Nyheter

“strålande satir”
– Jenny Aschenbrenner,  Aftonbladet

”Jag skrattar högt nästan hela tiden”
Kristina Mattsson, Arbetet

”det är drastiskt kul”
”Det är på teatern, var annars, som en diskussion om arbetes mening och villkor förs just nu … och TUR-teaterns gudomliga komedi är ytterligare en nödvändig pusselbit i kartläggningen av vådorna av vår tids religion.”
– Maria Edström,  Kulturnytt P1

 

 

 

 

 

 

Den gudomliga komedin var Dante Alighieris sätt att göra upp med det moraliska och religiösa fördärvet i Italien på 1300-talet. Dante färdas genom helvetet, skärselden och paradiset och vi får se vilka människor och handlingar som där straffas eller lönas. Allt utifrån den kristna läran om synd och dygd.

I Sverige år 2012 har Gud inte lika stort inflytande på samhället som i Italien för 700 år sedan. Men det betyder inte att vi saknar religion.

Pjäsen är en fri tolkning av Den gudomliga komedin av Dante, Arbetssamhället av Roland Paulsen, Arbetslinjen (akrylmålning av Sven-Otto Littorin), Till världskapitalismens försvar av Johan Norberg, Dead man working av Carl Cederström och Peter Fleming, SCUM-Manifestet av Valerie Solanas, Prekariatet 2.0 av Ivor Southwood, Moderna tider av Charlie Chaplin, Ådalen 31 av Bo Wideberg, LO, Svenskt Näringsliv m.m. m.m.

 

Medverkande: Marika Holmström, Robert Sjöblom, Nina Rudawski, Madelen Evertsson och Erik Holmström
Kulissdjävlar: Emily Bergström, Joel Dannerup, Jonas Eriksson, Malva Tyllström, Rebecka Carlsson, Reidun Alfvén
Manus, regi och scenografi: Erik Holmström
Dramaturg: Eva-Maria Dahlin
Ljus: Kerstin Weimers
Ljud: Jonas Söderqvist
Kostym och scenografisk konstruktion: BONTHROP
Maskkonsultation: Linda Sandberg
Teknik: Ida Lindfors
Kommunikation: Viktor Wiström
Producent: Fanny Enberg
Foto: Jonas Jörneberg
Grafisk form: Mattias Broberg

Om BONTHROP

BONTHROP är ett arbetskollektiv med huvudfokus på kostym, scenografi och ingenjörskonst. De jobbar i första hand med teater, dans, performance och annan scenkonst. De har samarbetat sedan 2009 och BONTHROP som arbetsform startades officiellt 2011.

PRESS