Blessed be the mourning ones (gästspel)
”Det finns de som stannar och de som ger sig av, så har det alltid varit. Var och en får välja själv, men han måste välja medan det är tid och aldrig någonsin ge efter.” Tove Jansson
Blessed be the mourning ones, av och med Aurelia Le Huche, är en allomslutande monolog, en högläsningskväll, en konsert och en lecture performance om en exceptionellt envis vänskap, om social utsatthet och om att bli lämnad kvar med frågor som aldrig kommer att besvaras. Verkets centrala utgångspunkt är sorgens dramaturgi, och den självupplevda erfarenheten av att mista en själsfrände.
Blessed be the mourning ones är en hyllning till kärleken och vänskapen som överlever allt, döden inkluderad. Det är en sorgemanifestation, ett försök att utradera tidens existens och därmed länka samman liv och död. Det är en detektivhistoria kring en händelse som aldrig kommer bli helt uppklarad, och en fråga till samhället om hur vi ska förhålla oss till de mest utsatta. Blessed be the mourning ones är en kärleksförklaring till alla människor som sörjer, till de som saknas oss, men också till de som halkat snett och deras förtvivlade anhöriga.
Verket har utvecklats inom ramen för en residens på Turteatern under hösten 2021. Föreställningen hade premiär på Benhuset i februari och spelades där för fulla hus, och har nu nypremiär på Turteaterns lilla scen.
SPELAS:
27 april kl 19.00 Efter föreställningen: releasefirande av boken BlondinBergmans Underbara Liv, läs mer HÄR
28 april kl 19.00. Efter föreställningen: publiksamtal med prästen Yvonne Iversen om sorgearbete, läs mer HÄR
29 april kl 19.00. Efter föreställningen: artist-talk mellan Aurelia Le Huche och konstnären och serieskaparen Klara Wiksten, läs mer HÄR
Medverkande:
Regi, projektledning, manus, film, ljud och sceniskt framförande: Aurelia Le Huche. Medverkande i ljud- och bildmedia: Fabian Hedlund och Jonas Viktor Bergman. Regiögon: Hanna Nygårds och Maja Frykberg Andersson. Dramaturg: Ida Mirow. Ljudteknik och lanseringsfoto: Tanya Byrne. Ljus: Henrik Wenne. Pressbild: Anna Dvrnik. Produktion: ANDRA SIDAN. Projektet finansieras genom Konstnärsnämnens ettåriga arbetstipendium.
Verket innehåller utdrag ur boken Sent i november av Tove Jansson, samt livemusik skriven av Jonas Viktor Bergman, Anthony and the Johnssons, Cranes och Bonnie ”Prince” Billy.
Aurelia Le Huche har sedan 2003 varit verksam som multidisciplinär scenkonstnär och har även drivit flera fria scenkonsgrupper. Som performer har hon bl.a. framfört den självbiografiska dansmonologen GISELLE REVISITED som gästspelade på Turteatern 2016. Aurelia Le Huche arbetar multimedialt med ett formspråk som rör sig mellan text, musik, rörelse och film. Utöver sin konstnärliga praktik är Aurelia utbildad behandlingsassistent med inriktning på missbruk och psykisk ohälsa.