INTERVJU: Jenni Godoy
Jenni Godoy är tekniker och har jobbat som teknisk chef på Turteatern mellan 2014 och 2021.

Berätta om din tid på Turteatern:
Jag började som teknisk chef 2014. Som teknisk chef är jag ansvarig för allt det tekniska arbetet på teatern, både planering och genomförande. Att jobba på Turteatern har varit helt underbart, både alla spännande projekt och personer jag jobbat med, men också det dagliga arbetet med att driva en teater tillsammans med mina kollegor. Jag har faktiskt aldrig haft måndagsångest på Turteatern, det har alltid varit roligt att gå till jobbet. Jag har fått göra massvis med produktioner med väldigt storslagna mastodonta visioner, och vid första anblicken kanske de känts omöjliga att genomföra, men tiden på Turteatern har lärt mig att det är roligare att säga ja och att man kan lyckas med nästan allt med bra planering, samarbete och engagemang!
Vilka perspektiv har varit viktiga för ditt arbete här?
Perspektivet att teater bygger på samarbete. Att vi alla, oavsett vad vi har för yrkesroll, är viktiga och behövs i skapandet av produktioner, att vi spelar i samma lag. Sedan också att det ska vara roligt och härligt på jobbet, stor konst skapas inte nödvändigtvis ur kaos och ångest utan ur bra arbetsmiljö och god stämning.
I din funktion som teknisk chef, hur ser du på relationen mellan teknik och konstnärligt uttryck?
Som teknisk chef är min uppgift att stötta och möjliggöra de visioner som konstnärerna som verkar hos oss har. Relationen mellan tekniken och det konstnärliga teamet är jätteviktig. Om jag förstår vad till exempel regissör, scenograf eller ljusdesigner har för idéer och tankar så blir det mycket lättare för mig att göra ett bra jobb och se till att slutresultatet blir som önskat, och framförallt blir det mycket roligare och mer intressant. Jag tycker att tekniken är en jätteviktig del av en föreställning, det är ju på något sätt grunden för det audiovisuella uttrycket. Men tekniken får inte bli ett självändamål, den finns där för att få fram de konstnärliga uttrycken och visionerna, utan dem är tekniken ingenting.
Vad är skillnaden mellan att verka inom institution och det fria fältet?
På Turteatern har vi en produktionsprocess som är väldigt lik institutionernas men vi saknar förstås deras budgetar och resurser. Vår styrka är vår flexibilitet, att vi kan göra avsteg från produktionsprocessen om teamet önskar det och att beslut kan tas snabbt. Sedan blir det förstås så att vi alla hjälps åt här och att man får vara beredd på att göra och tycka till om sådant som normalt inte ingår i ens yrkesroll. Men det gör också jobbet roligt, att man får inblick i sina kollegors arbete och processer och får vara nära alla delar av teatern.
Vad är, eller vad borde Turteatern vara?
Jag tycker att Turteatern ska vara en plats för storslagna konstnärliga visioner och scenkonstexperiment, där man kan verka fritt utan att behöva bry sig om vad teater ”ska” vara. Jag tycker Turteatern ska fortsätta vara oängslig och högljudd, lustfylld och modig och gå sin egen väg. Och jag hoppas att Turteatern fortsätter att vara en fantastisk arbetsplats och plattform för konstnärer där man tror på samarbete och att ha kul tillsammans.