VI INSPIRERAS AV: Helen Al-Janabi, Arabiska Teatern
Helen Al-Janabi är konstnärlig ledare och grundare av Arabiska Teatern, den enda professionella arabisktalande teatergruppen i Sverige. Hon är skådespelare, utbildad vid teaterhögskolan i Damaskus.
Arabiska Teatern spelar främst för barn och unga men gör också vuxendramatik. Målet är att stilla den arabisktalande publikens behov av att möta kultur och teater på sitt modersmål.
Sedan starten har Arabiska Teatern spela hundratals föreställningar och gjort ett 40-tal teaterverkstäder. Deras första stora produktion, Den lille prinsen var på turné med Riksteatern i september-november 2017 och spelades över 50 gånger och lockade tusentals i publiken.

Berätta om vad du har arbetat med på Turteatern?
Den lille prinsen spelade vi här år 2017 och det var vår första teaterproduktion. Vi spelade offentliga föreställningar och skolföreställningar. Publik från hela stan kom och kollade. För mig är Turteatern en inbjudande och öppen teater som välkomnar sådana som oss, nya konstnärer från ett land långt borta. Nu förbereder vi en ny produktion för 2021.
Och ditt konstnärliga yrke.
Jag är skådespelare. När jag var tjugo år gammal bestämde jag mig att utbilda mig till skådespelare. Så jag sökte och kom in på teaterhögskolan i Damaskus. Och där studerade jag i fyra år. Sedan jobbade jag i Syrien som skådespelare i fem år. År 2010 flydde jag diktaturen och kom till Sverige, och förstod på en gång att det skulle vara svårt att jobba som konstnär. Men efter fem år av att arbeta med annat insåg jag att det jag hade kämpat för i mitt liv, att min dröm och min kärlek till teatern levde fortfarande hos mig. Och jag satsade då allt på att försöka jobba konstnärligt här i Sverige. Det är svårt att få jobb som skådespelare och som invandrad skådespelare är det skitsvårt. Jag bildade Arabiska Teatern då jag insåg att svenska teatrar inte var jätteintresserad av en skådespelare som pratar bristfällig svenska … Jag var tvungen att fixa jobb själv så säga. Och sedan dess har vi jobbat, skapat teater och spelat hundratals föreställningar på arabiska för tusentals publik i hela Sverige. Vi är en minoritetsteater och vi spelar för den största språkminoriteten i Sverige, cirka en halv miljon människor. Jag har börjat regissera och jobbar som konstnärlig ledare. Även om vi jobbat nu i fem år har Arabiska Teaterns och min resa bara börjat.
Vad är viktigt för dig som konstnär?
Jag vill att arabisktalande ska kunna känna igen sig, kunna identifiera sig med de historier vi berättar. Att publiken ska kunna känna sig inkluderade av den svenska kultur- och konstscenen. Och att jag som konstnär kan skapa spännande, rolig, intressant och utmanande scenkonst som om vi var som vilken teatergrupp som helst. Visst, vi gör teater som handlar om livet här som flykting eller invandrare, men vi väljer också att dramatisera Don Quijote eller Den lille prinsen för vår publik som om de vore vilken teaterintresserad publik som helst.