Nibelungens Ring
2020
Wagners 16 timmarsopera som tre timmar teaterfest. Genomspjälkad och återkondenserad. 50 år efter att Teatern Utan Reaktionärer startade i ett källarvalv i Gamla stan öppnar vi nu ett eget Festspielhaus. Willkommen nach Ragnarök. Theater für alle!
I sitt eget Festspielhaus i Bayreuth i mitten av Tyskland ville Wagner ena folket. Där skapades allkonstverk som skulle förtrolla och indoktrinera. Med eposet Nibelungens ring skapar vi vårt eget Festspielhaus för degenererad konst, dvs motsatsen: urartad, Entartete, enligt Nazityskland dålig, konst.
Massaker av alla fyra delar: Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök. UTSKITEN och ANALOG. The show must go offline.
”Den som just stiger ut från Nibelungens ring kommer jag aldrig riktigt att lita på.” – Göran Greider
Inställda föreställningar
Samtliga föreställningar av Nibelungens Ring blev uppslukade av covid-19. Rematch och uppgradering år 2022: Nibelungens Ring 2.0 – en serieteater i 15 unika avsnitt med premiär 18 februari.
Rollkaraktärer
WOTAN
Krigsgud. ”Biologisk” pappa till de flesta. Tycker hjältarna som han har fött till världen erbjuder för lite underhållning.
BRÜNHILDE
Valkyria, dotter till Wotan och Erda. Besöker slagfält för att ta med fallna hjältar tillbaka till Valhall. Romantiskt lagd. Blir placerad på ett berg och kär i sin brorson.
LOGE
Gynnare som gillar trubbel. Har jättemånga kön pga NATURANDE.
SIEGFRIED
Son till tvillingarna Siegmund och Sieglinde. Växer upp hos de misslyckade Nibelungarna, men känner på sig att han förmodligen är hjälte och bättre än dem, och vill därför därifrån.
NIBELUNG
Misslyckad
Medverkande
Libretto: Wagner
Regi: Marie Nikazm Bakken
Scenografi, kostym: Julia Herskovits
Ljusdesign: Ann-Marie Fritiofsson
Ljuddesign: Anna Jondelius
Mask: Jessica Hedin
På scen: Maria Zakrisson Mortensson, Eva Johansson, Joel Ödmann, Moa Niclasson (Högskolan för scen och Musik i Göteborg) och Klara Enervik (Teaterhögskolan i Malmö)
Teknisk chef: Jenni Godoy
Teknik: Kundali Björkum Löfstrand
Producent: Dina Luterkort
Kommunikation: Therese Jonasson, Hanna Johansson
Produktionsassistent: Mathilda Spaton Goppers
Scenografiassistent: Tilda Aspelin
Kostymassistent: Tilda Aspelin, Mathilda Guve
Sömnad och kostymtillverkning: Bitte Palm
Regiassistent: Moa Johansson Maliniemi
Foto: Jonas Jörneberg
Grafisk form: Mani, Mattias Broberg
I foajén: Yauheni Bodak, Erika Böös, Elsa Hammarström, Emma Krafft, Marko Lazarevic, Mathilda Spaton Goppers
Wagner (1813-1883)
Wagner var utöver att vara tonsättare, dramatiker och dirigent en tysk nationalist, antisemit och anarkist. Under pseudonymen K-fritänkaren skrev han bl.a. pamfletten Judendomen i musiken, 1850. Han var en saxisk revolutionär som tillsammans med anarkisten Bakunin deltog i Dresdenrevolutionen 1849. Det sägs att han gömde handgranater i sin trädgård och agerade informatör till revolutionärerna på gatan från Dresdens kyrktorn. Wagner ville avskaffa pengar, privategendom och klasskillnader och ena alla stater med tyskt blod i en överstat. Hans nationalism genomsyrar många av hans verk som romantiserar den tyska naturen och kulturen. Han väcker hjältarna från de klassiska litterära verken till liv så som den mest tyska av alla tyska hjältar, Siegfried ur det germanska eposet Nibelungenlied.
Bayreuth Festspielhaus och Das Gesamtkunstwerk
Wagner ansåg att samtidens operor var för ytliga. Med det antika grekiska dramat som förebild revolutionerade han musikdramatiken. Han ville med sin idé om allkonstverket (Gesamtkunstwerk) förena alla konstarter till ett totalkonstverk som skulle förföra publiken och som i det antika Grekland göra teatern till ett centrum för den intellektuella och politiska debatten. Wagner menade att konsten i framtiden skulle bli viktigare än vetenskapen, filosofin och politiken.
För att fullfölja sin idé om allkonstverket och teaterns roll som social och politisk mötesplats lät han bygga ett eget operahus, Bayreuth Festspielhaus. Hela publiken placerades på parkett med ett lutande golv, musiken kom ur ett orkesterdike, det skulle vara mörkt i salongen och dörrarna skulle vara stängda. Konstens höga uppgift, menade Wagner, upplevs där människorna som i ett tempel blir deltagare i en mytisk gemenskap. Genom teaterupplevelserna i hans Festspielhaus skulle Folket pånyttfödas. Det är kanske just detta, allkonstverkets starka påverkanskraft och Wagners ideal, som Göran Greider i citatet ovan syftar på när han säger att han inte litar på publiken som varit instängd under en Wagneropera.
Nibelungens ring
Wagners operatetralogi Nibelungens ring invigde Bayreuth Festspielhaus 1876 och är skapad som ett festspel för tre dagar och en inledande kväll, inspirerad av de gamla grekiska festspelen till gudarnas ära. Ringcykeln består av fyra delar: Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök och handlar i stora drag om hur människans strävan efter makt, kärlek och rikedom leder till världens undergång. Wagners Ringcykel har inspirerat många konstnärer, teaterhus och populärkulturella verk som Sagan om ringen, Game of Thrones och Star Wars.
Från nationalromantik till nationalsocialism och modernistiskt motstånd
Den nationalromantiska estetiken romantiserade den äldre folkkulturen, vilket senare inspirerade nationalsocialismen. Hitler mötte Wagners verk redan som tonåring, konstupplevelsen och Wagners ideal sägs ha gjort mycket starkt intryck på honom. Som ett motstånd till de nationalsocialistiska strömningarna i början av 1900-talet kom modernismen med bland annat Bauhaus-skolan, Dada-rörelsen, konstruktivismen och den abstrakta, kubistiska och surrealistiska konsten. Nazisterna hatade de moderna och avantgardistiska idéerna. I nazismens Tyskland myntades begreppet ”Entartete Kunst” (degenererad konst), som användes som epitet för den konst som ansågs otysk och urartad. Mellan 1937-1941 turnerade nazisterna vandringsutställningen Entartete Kunst där moderna konstnärer som bland annat El Lisistkij, Kurt Schwitters, Max Ernst, Klee och Kandinsky visades upp som exempel på urartad och förbjuden konst.
Handling
Nibelungen Alberich stjäl Rhenguldet som hämnd för att ha blivit avvisad av de tre Rhendöttrarna. Han låter sin bror Mime smida en hjälm och en ring av guldet som ger honom all världens makt. Guden Wotan stjäl dem från Alberich som svär en förbannelse att de ska bringa elände för alla som bär dem. Wotan ger hjälmen och ringen till Fafner och Fasolt som belöning för att de byggt Valhall. Förbannelsen slår in och Fafner dödar sin bror och förvandlar sig till en drake som ska vakta allt guld.
Guden Wotan får tvillingarna Siegmund och Sieglinde som växer upp ovetandes av varandra. De råkar stöta på varandra och blir förälskade. Siegmund dödas i en duell med Sieglindes man Hunding. Valkyrian Brünhilde som förgäves försökt rädda Siegmund, mot sin far Wotans vilja, blir straffad genom att försättas i evig sömn på ett berg omringad av eld.
Sieglinde föder sin bror Siegmunds son Siegfried som får växa upp hos Nibelungen Mime. Mime befaller Siegfried att döda draken Fafner för att lära sig vad rädsla är. Han dödar draken och tar hjälmen och ringen. När han sätter på sig den magiska hjälmen förstår han plötsligt vad fåglarna sjunger. Han hör dem berätta om den sovande mön Brünhilde och beger sig för att väcka henne ur sin sömn.
Siegfried ger sin faster/moster Brünhilde ringen som ett tecken på sin kärlek och ger sig iväg på äventyr. Då möter han kung Günther som ger honom en trolldryck för att glömma Brünhilde. Siegfried lovar att göra henne till Günthers hustru. Günther blir förrådd av sin halvbror Hagen (som även är son till Alberich). Hagen dödar både honom och Siegfried för att lägga beslag på ringen. Brünhilde inser att det enda som finns att göra nu är att återlämna ringen till Rhendöttrarna för att häva förbannelsen över världen. Med sin häst stiger hon upp på Siegfrieds bål. Ringen sjunker ner till botten av Rhen och Valhall sätts i lågor under Ragnarök.