i ett hus vid skogens slut

Foto: Milja Rossi

Vid civilisationens ände tittar människan yrvaket upp. En ångest som liknar en tomhet dånar i hennes inre. Strategierna för distraktion fungerar inte längre. Information flödar in i henne utan att hitta fästpunkter, politiken är lika död som de för länge sedan bortglömda gudarna, och själva pengasystemet har visat sig vara fejk. 

Människan står svarslös. Sedan springer hon till skogs. Men skogen är inte längre skogen. Träden i den har tätnat. Den luktar av vildsvin och harpest. Marken vibrerar. Och i brynet rantar en stuga runt på kycklingfötter. 

i ett hus vid skogens slut är en odyssé genom sagan och mytologin och ett möte med deras häxor, kvinnomonster och underjordiska gudinnor. 

På fredag 10 nov efter kvällens föreställning:

Samtal vid skogens slut – ett efterföljande samtal med dramatikern Annika Nyman och regissören Gustav Englund

Välkommen att höra Annika Nyman och Gustav Englund reflektera över sin aktuella föreställning – i ett hus vid skogens slut. De är båda en del av det publik- och kritikerrosade scenkonstkollektivet K.Polyfon som ofta tematiskt kombinerar eviga existentiella dilemman och det som är lokalt förankrat i tid och ideologi. Dramatikern Annika Nyman och regissören Gustav Englund har arbetat tillsammans sedan 2012 och detta är deras sjätte samarbete. I det här eftersamtalet reflekterar de tillsammans med Turteaterns konstnärliga ledare Marie Nikazm Bakken kring föreställningen.

i ett hus vid skogens slut rör sig bort från förhoppningen om naturen och skogen som någonting uppbyggligt och vackert, något som är i balans, som är läkande och helande. Snarare är det fråga om att möta den grymhet och brutalitet som finns inbyggd i existensen. På så sätt vänder den hela moderniteten ryggen och tron på att sträva efter det utopiska. Hur ska den samtida människan förhålla sig till en natur som nu visat sig vara hotfull och otrygg – och en natur som aldrig kommer att återgå till att vara det den en gång var? 

Samtalet är gratis att lyssna på och sker efter fredagens föreställning, ca kl 20.45 i Turteaterns foajé där det går att köpa snacks och dryck. Vill du se föreställningen i samband med samtalet spelas den innan vid kl 19.00.

Foto: Milja Rossi

Av: Annika Nyman
Koncept: K.Polyfon
Regi: Gustav Englund
Dramaturgi: Annika Nyman
Scenografi och ljusdesign: Ivan Wahren 
Ljuddesign: Niclas Anderstedt Lindgren
Kostymdesign: Annika Tosti 
Kostymassistent: Hedda Lundström
Medverkande på scenen: Petra Fransson, Sophie Augot
och Emelia Sallhag (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö).
Teknisk samordning: Josef Moberg
Teknik: Paul Karlsson
Produktion: Siri Nyke
Projektledning K.Polyfon: Gustav Englund
Ledning Turteatern: Marie Nikazm Bakken, Siri Nyke
Kommunikation: Mandy Algeborg
Foajéansvar: Tina Tufan
Foto: Milja Rossi 
Grafisk formgivning: Mani/Mattias Broberg
Producent: K.Polyfon och Turteatern
Finansiering: K.Polyfon: Kulturrådet, Konstnärsnämnden,
Region Stockholm, Sveriges författarfond.
Turteatern: Kulturrådet, Stockholms stad
samt Region Stockholm.

K.Polyfon är ett scenkonstkollektiv bestående av regissören Gustav Englund, dramatikern Annika Nyman, ljusdesignern Mira Svanberg, ljuddesignern Niclas Anderstedt Lindgren och scenografen Annika Tosti. I det här projektet samarbetar teamet med ljusdesignern Ivan Wahren. Tidigare projekt: Människor slukar allt de de älskar – till Pier Paolo Pasolinis pojkar och till deras mamma av Annika Nyman (Fri scen/Kulturhuset stadsteatern, 2022), Matteuspassionen av Tom Silkeberg (Regionteatern Blekinge & Kronoberg, 2021), Sysslolösa unga män med tillgång till vapen av Annika Nyman (Göteborgs stadsteater, 2020), Utrotning av Olga Bach (Turteatern, 2019), Tystnaden av Jörgen Dahlqvist (Teatr Weimar, 2018), Tre systrar som inte är systrar av Gertrude Stein (teater mutation, 2017) och Kain, Abel, boys will be boys av Annika Nyman (teater mutation, 2016). 

Foto: Milja Rossi