Hamletmaskinen

hamletmaskinen1_klarag_600
Foto: KlaraG

”Extraordinär skärpa. Konstnärligt briljant. Modig regi.” Aftonbladet
“Dadaistisk andeutdrivning av Der Zeitgeist, tidsandan.” SvD
“En teaterupplevelse man bär med sig länge.” Tidningen Kulturen
“Tänkande uppsättning som traderar i takt med tiden.” Maria Edström, Expressen
”De tre skådespelarna besitter breda register, från komisk stumfilmsexpressionism med uppspärrade blickriktningar till tondjup Keve Hjelm-realism.Aftonbladet
”Teater mitt emellan självsabotage och förälskelse.DN

JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.
JAG VAR HAMLET. JAG VAR HAMLET.*

Hjärtligt välkommen till vår raveyard och århundradets spökfest! En exorcism i fem akter!

Spelas: 11, 16, 17, 18, 23, 24, 25 februari kl 19
2, 3, 4, 9, 11, 18, 23, 24, 25 mars kl 19 samt 6 och 8 april kl 19

knapp1
(Kulturbiljetter.se)

Pris: 220 kr (ord.) 150 kr (red./låg inkomst)

Föreställningen är ca 3 tim inkl. 3 pauser. Biljettkassan och kafét öppnar 1 tim  innan föreställningen börjar, baren öppen i paus. I kafét serveras dagens soppa, begränsat antal portioner per kväll, boka gärna mat i förväg om du vill va säker eller är ett stort sällskap: biljett@turteatern.se. Endast 3 rullstolsplatser per föreställning, meddela oss gärna innan. *läsmer


hm_bilder

Hamletmaskinen av Heiner Müller
Hamletmaskinen skrevs 1977 av dramatikern Heiner Müller – född i Weimarrepubliken, uppvuxen i nazityskland, yrkesverksam i DDR och död i det återförenade Tyskland. Hans verk blev ofta censurerade blablabla… Kritiker menar att han förändrat det traditionella sättet att skriva och dödat den naturalistiska teatern blablablablabla… I Hamletmaskinen har han sammanfattat Shakespears klassiker på några få sidor och låter den sceniska gestaltningen och textfragment driva berättandet med haglande samtida referenser och samhällskritik BLABLABLA.

Om regissören
Marie Nikazm Bakken har studerat teatervetenskap vid Universitetet i Oslo, nutida dans og koreografi vid Skolen for Samtidsdans och utexamineras våren 2017 i Teaterregi vid Stockholms dramatiska högskola. Tidigare har hon bl.a. regisserat: Kongsemnerne av Henrik Ibsen som vikingaspel på Otta Kulturhus (2015), The Ghost to come, en 25 timmar lång teaterhappening på Grenland friteater (2016) och Kongsemnerne minutt for minutt på Nationaltheatret i Oslo under Ibsenfestivalen 2016, alla tre i Norge.

Som ett komplement till våra egna produktioner vill vi ge plats och resurser till en ny generation gränslösa scenkonstnärer och deras sublimtitet i H.Müllers ”Hamletmaskinen”, som produceras i samarbete med StDH/Stockholms konstnärliga högskola där medverkande och produktionsgrupp är studenter.


PRESS

”Ömsom spräcks alla gränser och det blir konstnärligt briljant. En modig­ regi av Marie Nikazm Bakken. De tre skådespelarna – Anna­ Ladegaard, Joel Ödman­n och Lola Zackow – besitter breda register, från komisk stumfilmsexpressionism med uppspärrade blickriktningar till tondjup Keve Hjelm-realism.” Amelie Björck, Aftonbladet

”Extraordinär skärpa får de feministiska partier där fiktionens (och verklighetens) massiva offrande av kvinnor gestaltas­ genom en valfisksjungande Ofelia-Rapunzel-flickas respektive sjöjungfrus vittnesmål. Största behållningen ligger i den performativa illustrationen av dödsdriftens mekanik. Dödskallen under huden klapprar mitt bifall.”
Amelie Björck, Aftonbladet

”En teaterupplevelse man bär med sig länge.  Det är tydligt att själva föreställningen Hamletmaskinenhär ses som en del av en större helhet, på ett sätt som snarare leder tankarna till performance än till föreställande teater, något som ju också är helt i linje med manusförfattaren Heiner Müllers ursprungstanke.” Anna Bergqvist, Tidningen Kulturen

”Den uga teatern tänker visst Leif Zern! Maria Edström ser Hamletmaskinen på Turteatern i Kärrtorp som är ett av många exempel på teater som traderar i takt med tiden.”
Maria Edström, Expressen

”Müller försvarade sitt fragmentariska sätt att skriva, påpekade att de gånger man i Europa försökt skapa en enhetlig berättelse om sig själv har det slutat i katastrof. Regissören Marie Nikazm Bakken är trogen dramatikerns tvivel på ”berättelsen” och baxar in ”Hamletmaskinen” i vår globala värld med alla dess motsägelser. Att den samtida teatern inte traderar är rent nys.” Maria Edström, Expressen

”När Lola Zackow sjunger ”Life is a mystery” ur Madonnas hit till orgelmusik med Ofelia i kistan så får låten en sorglig, mörk laddning. Likaså när trion viftar med en prickig fana och riktar en yxa mot skyn skrålsjungades raden ”Times are-a changing” ur Bob Dylans låt. Då blir det riktigt läskigt i vår, de problematiska upprorens, tid.” Maria Edström, Expressen

”Regissören Marie Nikazm Bakken väljer ett dadaistiskt grepp. En andeutdrivning av Der Zeitgeist, tidsandan. Alltmedan såväl Snövit som Astrud Gilberto och popikonen Madonna passerar revy.  Över det hela vilar dessutom Heiner Müllers ande, svävande på ett litet moln som ett slags Deus ex machina.” Ylva Lagercrantz Spindler, SvD

”Turteatern kastar sig över ”Hamletmaskinen” med liv och lust och hela utklädningslådan. Det är teater mitt emellan självsabotage och förälskelse.” Jacob Lundström, DN


MEDVERKANDE
Text:
Heiner Müller
Översättning: Lars Bjurman
Regi: Marie Nikazm Bakken
På scen: Anna Ladegaard, Joel Ödmann, Lola Zackow
Scenografi/kostym: Agnes Östergren
Ljusdesign: Ann-Marie Fritiofsson
Ljuddesign: Anna Jondelius
Maskdesign: Ella Carlefalk
Teknisk chef: Snöret Lindén
Tekniker: Robert Wiberg, Alexander Wiig
Föreställningstekniker: Anja Löfgren, Jonathan Sandberg
Marknadsföring: Therese Jonasson
Kostymtillverkning/patinering: Ewa Wallin, Nils Harning
Snickare: Joan Wandin, Göran Wendel
Foto: KlaraG
Grafisk form: Mani
I foajén: Aurelia Le Huche, Ella Rudfeldt, Em Silén, Emma Lundqvist, Siri Nyke
Förlag: Columbine Teaterförlag
Ledning Turteatern: Maya Berggren, Nils Poletti