Forum T: Samtal om regi, del 3 

Välkommen till en heldag med samtal om regi på Turteatern i Kärrtorp. 

Den 6 maj 2023 bjuder Turteatern och Teateralliansen med stöd från Centrum för dramatik in till ett seminarium med syfte att fördjupa samtalet om teaterregi. Både regissörer och icke-regissörer är välkomna att lyssna och delta! 

Regissörerna Gustav Englund, Marie Nikazm Bakken och Olof Runsten för ett samtal med inbjudna regissörer och dramaturger. Seminariet kommer hållas på engelska. 

Med detta samtal vill vi fortsätta undersöka regissörens roll i den samtida teatern och skapa ett forum där regissörer själva talar om sina praktiker. 

Under våren 2022 genomförde vi ett första seminarium om regi där vi utgick från regissörens relation till regibegreppet och dess problem och potential i rollen som scenkonstnär. Därefter följde ett samtal under hösten om regissörens förhållningssätt till rum, plats och visualitet. 

I del 3 tar samtalet utgångspunkt i regissörens arbete med dramaturgi, (från grekiska dramatourgia, ’författande av drama´). Ofta förstått som läran om hur ett skeende struktureras. Är att regissera i sig att arbeta med dramaturgi? Hur kan begreppen dramaturgi och regi relatera till varandra? Hur ser arbetet med dramaturgi ut i relation till text, hur ser det ut i relation till situationer och koncept? Hur ser arbetet mellan en regissör och en dramaturg ut? 

Som regissörer och scenkonstnärer arbetar vi ofta med dramaturgi på flera nivåer; I samarbete med en dramatiker, när vi själva skriver text, när vi iscensätter en text, och vi utformar den sceniska situationen.

Köp biljetter här!

Program: 

10-13 Block 1 – Individuella samtal med medverkande regissörer.

13-14 Lunch 

14-17 Block 2 – Gemensamt samtal och frågor.  

17→: Middag och bar/AW

Kaféet kommer vara öppet under hela dagen. Där finns det möjlighet att köpa lunch och/eller middag.

Biljetter kostar 110kr och inkluderar lättare fika under dagen.

Medverkande gäster

Maja Zade

Maja Zade was raised in Germany and Sweden. She is head of dramaturgy at the Schaubühne Berlin, where she has worked since 1999. She studied English Literature at London University and at Queen’s University in Canada, and theatre production at the Royal Academy of Dramatic Art in London. From 1997 to 1999 she was Senior Reader at the Royal Court Theatre in London. She has taught at Malmö Theatre School and Edinburgh University since 2012, and is part of the jury for the James Tait Black Prize for Drama. Beside her work at the Schaubühne she has worked as a dramaturg for Michael Thalheimer’s and Thomas Ostermeier’s productions at Dramaten, Stockholm. Various translations into German include work by Lars von Trier and Caryl Churchill and translations into English (from German and Swedish) by Marius von Mayenburg, Lars Noren and Falk Richter. In 2019 she started writing plays (status quo, abgrund, ödipus, reden über sex) that all premiered at the Schaubühne and have been translated into e.g. Norwegian, Swedish, Latvian, Polish, French and English. 

Markus Öhrn

Markus Öhrn, född 1972  är en svensk bildkonstnär och teaterregissör utbildad på Konstfack där han tog sin magisterexamen i fri konst 2008. Markus arbetar med teater, performance, video och ljudkonst. Han arbetar huvudsakligen på teatrar runt om i Europa  och hans senaste produktion var “Scener ur ett äktenskap” av Ingmar Bergman på Volkstheater i Wien som hade premiär den 30 mars 2023. Våren 2022 gjorde Markus sitt första verk på en svensk institutionsteater “The Unknown” på Dramaten. Sedan 2018 är han även konstnärlig ledare för Institutet i Vitsaniemi. Markus arbeten har presenterats på de stora internationella teater festivalerna såsom Theatertreffen, Festival d Avignon och Wiener Festwochen. Markus har bott i 10 år i Berlin men är sedan 2019 bosatt i Stocksbo i Hälsingland. 

Foto: Lucie Jansch

Yana Ross

Yana Ross, Lithuanian-American director who built her craft re-assembling classical texts setting them in local cultural contexts as well as staging radical interpretations of contemporary writing. She is in her last season at Schauspielhaus Zürich as a member of artistic leadership team of 8 artists. She also regularly directs at Berliner Ensemble and presents at Salzburg Festival, Vienna Festwochen, BAM New York, and Venice Biennale. Ross investigates subjects of family and identity traumas, Holocaust, misogyny and violence, often vacillating between Brechtian distancing and Artaud’s vulnerability in a present moment. In Sweden, she made ”Uncle Vanya” in Uppsala (scenkonst biannale 2015) and Dollhouse (Gothenburg City Theater) 2018.

Jon Refsdal Moe

Jon Refsdal Moe [NO] is a professor of dramaturgy at Stockholm University of the arts. Jon additionally works as a dramaturge, writer and occasional performer in various constellations. He worked as a theatre critic for the Norwegian newspaper Morgenbladet (1999-2009) until he became the artistic director of Black Box teater (2009-2016). He then became Dean at the theatre academy, Oslo National Academy of the Arts (2016-2018). His latest release is “And then comes the chorus” (2023, Varamo Press, Brussels).