Dramalabbet: Färskpressat

Färskpressat är Dramalabbets readingserie där nyskriven dramatik läses av skådespelare inför publik med efterföljande samtal. Färskpressat är en möjlighet att låta texten möta reflektioner från skådespelare och publik och ska vara ett stöd för författaren i sin skrivprocess. Färskpressat är också en plats för de som är intresserade av samtida dramatik att höra och diskutera nyskrivna texter och en mötesplats där skrivande personer kan samla kunskap och skapa kontakter.

Färskpressat genomförs i samarbete med Turteatern och ABF Stockholm, med stöd av Stockholms stad och Stockholms läns landsting.

Skicka in din pjäs till Färskpressat: Dramalabbets dramaturgiat tar löpande emot och läser nyskrivna texter. Hör av dig till dramaturgiatet@dramalabbet.com om du vill att de läser din pjäs eller har frågor.


Välkommen på nästa färskpressat:

28/10 2018 SARA ARRHUSIUS: Att älska
Kl 16.00 i vår foajé. Kafét är öppet!
Readingen pågår ca 16.30-17.30 med efterföljande samtal.

sara mono

”Jag skulle hellre överleva våldet en gång till. Hellre än att lägga mitt liv i dina händer.”

Att älska undersöker kärlekens dubbelnatur: hur en romantisk relation byggs på lika delar rädsla och längtan. Pjäsen skildrar en kvinnas kamp med sig själv för att hitta balansen mellan kärlek och frihet, självständighet och närhet. Feministiska perspektiv går i konflikt med förälskelsen, och minnet av kroppslig utsatthet förtrycks i strävan efter intim avspändhet. Kan vi skapa jämlika relationer i en ojämlik värld? Går det att älska utan att kärleken blir politisk?

Sara Luna Arrhusius är utbildad socialantropolog vid Stockholms universitet, och valde under studietiden att fördjupa sig i internationella relationer och postkolonial teori. Hon har sedan vidareutbildat sig inom dramaturgi, litterär gestaltning och strategier för normkritisk scenkonst. Idag är Sara verksam som manusförfattare och dramaturg för både scen och film, och arbetar främst i Mumbai där hon är knuten till en utbildningsplattform som husdramatiker. I Sverige har hon tidigare varit dramaturg på den svensk-kubanska produktionen av långfilmen Too Beautiful, och assisterat ett antal scenkonstproduktioner på bland annat Unga Klara och Teater Tribunalen i Stockholm.


1/4 2018 KRISTOFFER EHRNSTRÖM LUNDQVIST BEY: Om Havet
Kl 16.00 i vår foajé. Kafét är öppet!
Readingen pågår ca 16.30-17.30 med efterföljande samtal.

437_PressImage1

Kristoffer Ehrnström är född 1986 och uppvuxen i Svartbäcken i Uppsala. Han har studerat retorik vid Uppsala universitet, film- och skådespelarteknik vid Calle Flygare och gått ett år på Wiks folkhögskolas estetiska program. Under 2017 utkom han med två skönlitterära publikationer: Blå Blixt – Ingen rök utan mareld (Brombergs) och Om världen var i tävling skulle det här vara det vackraste (BoD) samt en facklitterär publikation; Det gömda Europa i bilder (BoD). Han är även aktuell under 2018 med vidare skönlitterära projekt. Om Havet är hans första pjäs.

Om havet är en pjäs om en teaterensemble som står inför Förflyttningen och hur de förhåller sig till maktlösheten som omgärdar Förflyttningen, känslan av obefintlig egenmäktighet. När allt annat verkar svepas bort så provocerar likgiltigheten fram en dialog som för gruppen vidare mot mer arkaiska teman, typ Gud. “Om havet” inleds som ett försök till en bön, en konst som ingen verkar längre minnas.


5/11 ERIKA LINDAHL: Lekarna
Kl 16.00 i vår foajé. Kafét är öppet!
Innan readingen kl 14-15.30 är du även välkommen på Växthuset som arrangeras av UngaTur

Erika_600

Erika Lindahl är utbildad inom teaterstudier vid Göteborgs Universitet samt litterär gestaltning vid Linnéuniversitetet. Sedan 2011 har hon varit verksam som dramatiker, regissör och performer med den Göteborgsbaserade frigruppen Penny Pick a Doll. Hennes texter innehåller ofta ett stråk av magisk realism. Återkommande teman är ensamhet, uppvaknande och kontakt. Erika arbetar sedan 2014 även med scenkonstkompaniet Poste Restante, som producent och performer. Har tidigare hörts på Dramalabbet med ”Bang Bang” (2012) och ”Marsipanrossyndromet” (2016).

Lekarna är en pjäs om apokalypsen. Bland daterade survival kits och smuts från vem-vet-när ställs de kanske enda överlevande, Hester och Jerome/Joanne, inför sitt livs viktigaste beslut: ska de öppna skyddsrummets dörr eller inte? Under en tid som smälter samman med en känsla av upprepning tvingas de se mänskligheten i varandra –  vilka de blivit och vilka de var, innan något gick sönder.


3/9 ANNA NYGREN : Jag dör om du dör
Kl 16.00 i vår foajé. Kafét är öppet!

Dramatiker: Anna Nygren
Skådespelare:
Sara Franceschi, Josefin Ankarberg, Dilan Amin, Fredrik Lundqvist

AnnaNygren

Anna Nygren är uppvuxen utanför Norrköping men bor nu i Göteborg. Hon har studerat dramatik på Biskops-Arnös författarskola och litteratur- och filmvetenskap på universitetet. Sedan 2011 har hon skrivit flera pjäser för Kvartersteatern i Norrköping. 2015 skrev hon ett grovmanus för Barnteaterakademin i Göteborg. Anna skriver även prosa, poesi och essäliknande texter, samt har skrivit och regisserat kortfilmerna ”Utan rum” (2014) och ”Hästkött” (2016). Hennes specialintressen är hästböcker, flickor och vänskap.

Jag Dör Om Du Dör är en pjäs om fyra barn, Moa, Aurelia, Andy och Hannes, som hittar en egen plats att vara på på baksidan av Folkets Hus. Där leker dom, utforskar vad dom vill och inte vill, kan och inte kan. Det är en pjäs om våldsam kärlek, svåra syskonskap och ett sökande efter någon sorts tillvaro. I centrum står Moas bästis-begärs-kärlek till Aurelia. Pjäsen, och barnens ålder, är ett slags tillstånd där allt ständigt handlar om liv och död. ”Jag Dör När Du Dör” har inte spelats i Sverige, men en grekisk översättning sattes upp i Aten och Thessaloniki våren 2017.