Kill Devil


Gästspel av Petter Width Kristiansen 28-30 november 

Kill Devil är en skuggteaterföreställning av Petter Width Kristiansen som sätts upp mitt i en kolossal scenografisk struktur inspirerad av norsk nationalromantisk arkitektur. Genom ett starkt bildspråk berättar verket om de materiella och mänskliga aspekterna av kolonialhandeln. Kill Devil tar med publiken på en resa tillbaka till en ofta förbisedd del av Norges och Nordens historia – en historia av kolonier, slaveri och maktmissbruk.

Kill Devil är producerad av Kilden Teater i Kristiansand (NO) där den nyligen hade urpremiär, och gästspelet på Turteatern innebär en Sverigepremiär för både verket och för Petter Width Kristiansens konstnärskap. 


Ord från dramaturg Deise Faria Nunes :

”Den europeiska kolonialismen har skapat strukturer som lever vidare och formar världen än idag. Västvärldens ekonomiska och politiska system, liksom sociala hierarkier och rasism – den skadliga soppa som allt kokas i – är nära kopplat till kolonialismen. Även om kolonialtiden formellt sett är över, fortsätter det koloniala arvet, kallat kolonialitet, att yttra sig i ojämlikheter som påverkar allt från fördelningen av ekonomisk makt till individuella livserfarenheter. Detta visar på hur västländer fortfarande åtnjuter privilegier på bekostnad av ättlingar till förslavade och tidigare koloniserade länder. Den globala orättvisan återspeglas idag bland annat i diskriminering, ekonomiska fördomar och bristen på erkännande och upprättelse för historiskt förtryck.

Konstnären Grada Kilomba har sagt att kolonialismen är ett sår som aldrig har läkts. Hos ättlingar till förslavade afrikaner finns såret i form av posttraumatiska reaktioner som aldrig helt försvinner från kroppen. Det är ett arv som vi bär runt i världen tillsammans med vår hudfärg. Känslan av kolonialistiskt våld förs vidare från generation till generation och är mycket svår att sätta ord på. Det kan grovt beskrivas som en djup frossa som växer i kroppens kärna, en genomträngande känsla av död som sprider sig över bröstet, ryggen och magen, sedan ner för låren som blod i en ven. 

Jag kände igen den känslan för första gången som åskådare till ett fantastiskt framträdande: en konsert av den portugisiska sångerskan Mísia (1955–2024) som framfördes 2005 i Oslo. Den mörka höstkvällen sjöng Mísia vackra och melankoliska fados från sin repertoar. När hennes kraftfulla röst färdades genom melodierna tog ett okontrollerat flöde av bilder, en lavin av intryck av fysiskt, psykiskt och sexuellt våld, över mitt sinne. Som om jag inom mig bar lidandet av kvinnor som var mina förmödrar, människor vars namn jag aldrig kommer att få veta.

Bortom förvirringen och skammen över att tappa kontrollen tog ögonblicket mig till kärnan av en djup motsägelse: uppfattningen om vad tänkaren Fred Moten definierade som en grundläggande egenskap hos musik och poesi: ”hundra procent glädje och hundra procent smärta. ” Att höra Mísia, känna hennes närvaro och hur hon fördjupade sig i sångerna, var utan tvekan en källa till glädje. Men något i konsertupplevelsen, och jag kommer aldrig att kunna lista ut exakt vad, förde mig till en plats med nästan olidlig smärta. Det fanns inget sätt att undgå denna motsägelse.

Så har det också varit att utöva min roll som dramaturg i Kill Devil. Mitt arbete har varit att öppna utrymme för att befinna sig i en smärtsam motsägelse: erkännandet av att berätta om rasism och våld innebär att etablera en djup förtrogenhet med rasismens och våldets språk. Att delta i den här produktionen krävde att jag lärde mig att röra mig mellan flera motstridiga tillstånd: Jag har omfamnat den förträngda smärtan som, likt ättlingarna till förslavade kroppar, tyst lär oss att känna våra oförklarliga minnen. Jag har upplevt ilska och förtvivlan genom att bli utsatt för extremt våldsamma texter under förarbetena och under försöksperioden, som till exempel de bestämmelser som den danske guvernören Philip Gardelin (död 1740) införde.”



SPELAS:
28 nov kl 19:00
29 nov kl 19:00
30 nov kl 16:00 *LØP OG KJØP*

BILJETTER

*LØP OG KJØP- BILJETTER 
Hösten 2024 har vi ett par specialbiljetter ute till utvalda speldatum: dessa heter LØP OG KJØP- BILJETTER och är 25% billigare än vanliga biljetter. OBS! LØP OG KJØP- biljetter köper du genom att omvandla vanliga biljetter med koden: LÖPOCHKÖP i kassan på kulturbiljetter.se. Rabatten gäller både på ordinarie- och redan reducerat pris (redan reducerat pris gäller låginkomsttagare, sjukskriven, arbetsfri och student). 

OBS! För dig som är medlem i Scen & film finns en egen biljettkategori till Turteaterns föreställningar i höst. Biljetterna är 25% billigare än ordinarie biljetter. Ange biljettyp Scen & Film i bokningen på kulturbiljetter.se. 

​​Medverkande: Petter Width Kristiansen, Kjersti Alm Eriksen, Pelle Ask, Laura Christina Brøvig Vallenes
Regi: ​​Petter Width Kristiansen
Scenografi: Kjersti Alm Eriksen
Storyboard och manusutveckling: Pelle Ask
Dramaturg: Deise Faria Nunes
Illustratör: Håvard Steensen
Ljusdesign: Vitor Mendes
Ljuddesign: Simen Hefte Endresen
Historisk rådgivare: Roar Løken
Producent: Jørgen Macdonald
Inspicient: Mette Nessvoll Høgdal
Scenmästare: Magne Strand
Rekvisita/scentekniker: Roman Lopez
Belysningsmästare: Vitor Mendes
Kostymkoordinator: Kirsti Løset
Kostymtillverkning: Kirsti Løset, Maren Ruud, Anne Lise Stensli
Kostymtekniker: Cecilie Nybakk Nore
Färgning/patinering: Sille Højholdt
Rekvisitör: Pernille Usterud-Svendsen, Paul Magnus Lundø
Sektionsledare kulissverkstad: Michael Stokka-Troxel
Dekormålare: Frode Holgersen, Camilla Lilleengen
Konstruktör: Sigve Astrup Lien
Snickare: Sigve Astrup Lien, Even Wennerberg, Roman Lopez, Timo Helmers
Digital designer/operatör: Bojan Oz Milinkovic
Verkstadsanställda: Maichen Hård, Aud Tone Ausland
Sektionsledare rekvisita: Pernille Usterud-Svendsen
Sektionsledare kostym: Berit Lågeide Griffin
Sektionsledare mask: Helga Synnøve Flateland
Marknadschef: Anne Reitan
Kommunikationsrådgivare: Mikal Vassbotn
Producerad av: Kilden teater
Föreställningen innehåller texter av Roar Løken, Karl Marx, Johannes Rask, Erik Pontoppidan, Philip Gardelin, Henrik Ibsen och Søren Schjelderup samt från Bibeln
Tack till Michelle A. Tisdel, Finn-Einar Eliassen, Emnet Gaim Kebreab

Föreställningen är 1 timme och 50 minuter lång och spelas på norska.

PRESSRÖSTER:

https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-_kill-devil_-ved-kilden-teater-1.17088792

“Ikke bare er forestillingen modig i sin bruk av skyggeteater som formspråk. Petter Width Kristiansen, som står bak forestillingen, har lagt inn flere passasjer med dvelende scener der publikum får mulighet til å ta inn det de har sett – og reflektere over det. Den sterkeste av disse dvelende passasjene viser en storm som bygger seg opp. Vinden blir stadig sterkere i lydbildet, og kulissebølgenes bevegelser tiltar i intensitet. Det er som å være på et skip i storm. Virkningsfullt og ganske flott.”

https://shakespearetidsskrift.no/2024/10/kill-devil-en-figur-og-skyggeteaterforestilling-om-slavehandelen

https://scenekunst.no/artikler/utforskende-forstyrrelser

”Kombinasjonen av det teatralt utforskende og kalde fakta gjør Kill Devil til en forestilling som viser frem hvordan kunsten trenger det forstyrrende og ufullendte hvis den vil mer enn å behage.”

https://www.mitti.se/nyheter/unik-skuggteater-skildrar-slavhandel-6.20.258390.fcd40a3eb6